مرور ایمنی پیش راه اندازی

مقدمه

در این مبحث در خصوص یک موضوع کاربردی، به‌ویژه در صنایع فرایندی، به ­نام PSSR یا Pre Startup Safety Review  ایمنی پیش راه‌اندازی می­رویم. در این بخش موضوعات پایه­ ای و اصولی PSSR را تشریح می­کنیم و در یک قسمت ویژه به بحث PSSR در صنعت نفت و گاز می ­پردازیم.

ما همیشه سعی می­کنیم به گروه­های مختلف توضیح دهیم که بخش زیادی از فعالیت­های HSE، رویکردهای پیشگیرانه دارد. یعنی اگر ما فعالیت­ های پیشگیرانه و واکنشی را مثل دو بال پروانه ببینیم، بال اول که فعالیت­های پیشگیرانه است باید بسیار بزرگ‌تر باشد. همیشه باید تمرکز روی فعالیت­های پیشگیرانه باشد. مگر جاهایی که نمی­توان اقدام پیشگیرانه­ ای انجام داد، یا برای اطمینان خاطر باید به سراغ اقدامات واکنشی رفت.

تعریف PSSR

فرض کنید شما چترباز هستید و می­خواهید با چتر از ارتفاعی به پایین بپرید. طبیعی است که قبل از عملیات همه چیز را خوب کنترل می­کنید، قدم اول لباس­ها را چک می­کنید. قدم دوم ابزارآلاتی که همراه دارید و برای جهت‌یابی قرار هست کمک کنند، مرحله بعد ابزارهای ارتباطی را چک می­کنید. تأیید سایر افراد مرتبط را می­گیرید و برای بار آخر چتر را چک می­کنید و بعد از اطمینان از کلیه موضوعات پرش را انجام می­دهید.

کارهایی که شما قبل از پریدن انجام می­دهید، در صنایع مختلف به PSSR شناخته می­شود.

نکته­ی مهم این هست که بسیاری از افراد بر این باور هستند که PSSR فقط در صنایع فرایندی کاربرد دارد، درحالی‌که این تصور اشتباه است، و در سایر صنایع نیز وجود دارد. و نکته دیگر این هست که افراد تصور می­کنند که کار جدیدی است، درحالی‌که حدود بیست تا سی سال است که به شکل سیستماتیک و هدفمند انجام می­شود.

کاربرد PSSR

PSSR به این دلیل انجام می­شود تا از طریق آن اطمینان حاصل گردد که تمامی تأسیسات جدید یا طرح­های توسعه­ای و پروژه­ها، و واحدهایی که بعد از مدتی توقف مجدداً آغاز به کار می­کنند، به‌طور کامل و به­صورت ایمن بهره­برداری می­شوند. درواقع با هدف حفظ یکپارچگی طراحی واحدها، تمامی الزامات ایمنی و فرایندی در فازهای طراحی، ساخت و  نصب، قبل از راه‌اندازی مجدداٌ کنترل می­شوند.

PSSR تأییدیه‌ی نهایی قبل از راه‌اندازی اولیه­ی فرایند یا استارت­آپ است. باید توجه داشته باشیم که PSSR یکی از قسمت­های اصلی مدیریت ایمنی فرایند یا PSM هست.

What is Pre-Startup Safety Review (PSSR) ? | Instrumentation Tools

دامنه کاربرد PSSR

ابعاد و عمق PSSR بستگی به ریسک­های پروژه، وسعت پروژه، زمان توقف و برگشت به کار واحد یا فرآیند دارد. علاوه بر آن به لحاظ حجم کار وابسته به شرایط است. در برخی فعالیت­ها فرآیندPSSR  از طریق یک چک­لیست با ۲۰ تا ۳۰ آیتم بررسی می­شود که در چند ساعت انجام می­شود. ولی در برخی فرآیندهای با وسعت زیاد و پیچیده، ممکن است یک روز به طول انجامد.

بنابراین ما با موضوعی مواجه هستیم که می­تواند بسیار اساسی، با جزئیات دقیق و عمیق باشد و از طرف دیگر می­تواند سطحی،  کوتاه مدت و شامل موضوعات عمومی باشد. این موضوعات به ویژگی­های واحد یا بخشی که در سرویس قرار می­گیرد، بستگی دارد.

فرآیند PSSR اگر حتی برای سازمان، شرکت یا پروژه الزام نشده باشد، انجام آن می­تواند اثربخشی زیادی داشته باشد. برای انجام آن لازم است کل فرآیند به­صورت مکتوب، مستند و بر اساس یک رویه­ی مشخص انجام شود. اصل مهم این روش به­کارگیری چک­لیست برای بررسی موضوعات و ثبت نتایج است. در کل این فرآیند تبدیل به اسناد و سوابقی می­شود که نشان می­دهد کار در مرحله پیش راه‌اندازی به نحو کامل انجام شده است.

Safe Mechanical completion, Pre-commissioning, Commissioning and startup | Oil & Gas facility - HSE and Fire protection | safety, OHSA, health, environment, process safety, occupational diseases

کلیات اجرای PSSR

برای آن­که بتوانیم یک فرایند PSSR اثربخش داشته باشیم، باید بتوانیم یک سند اجرایی مناسب تدوین نماییم که در آن جزئیات اجرایی مشخص و هدف اصلی از PSSR مشخص باشد، مسئولیت افراد مختلف را تعیین کنیم. دامنه­ی کاربرد PSSR را مشخص نماییم و روش اجرا به‌صورت کامل تشریح داده شود. PSSR یک کار گروهی است و برای اجرای آن افراد از بخش­های مختلف همکاری می­نمایند.

در واقع قلب سیستم بازبینی ایمنی پیش از راه‌اندازی، چک­لیست­هایی است که باید طراحی شود و قبل از راه‌اندازی بررسی می­شوند. کل فرایند PSSR در این بخش خلاصه می­شود که چک­لیست برای پیش راه‌اندازی تدوین شود، زمان، مسئولیت و نحوه­ی تکمیل این چک­لیست­ها مشخص باشد. به افراد آموزش­های لازم داده شود و در نهایت چک­لیست­ها تکمیل گردد. اگر نواقصی وجود داشت نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنیم و چک­لیست­ها مجدداٌ بررسی گردد و در نهایت اگر تمامی موارد بی‌نقص ارزیابی شد، راه‌اندازی آغاز گردد.

مراجع زیادی برای نوشتن دستورالعمل PSSR وجود دارد. اما بهتر است که فرایند پیچیده نباشد. باید به یاد داشته باشیم که اسناد و روش­های اجرایی هرقدر ساده-تر باشد اجرایی­تر خواهد بود.

تدوین روش اجرایی PSSR

بخش اول سند، هدف و دامنه‌ی کاربرد PSSR در سازمان باید مشخص شود. بدین معنی که این سند در چه بخش­هایی و با چه هدفی باید مورد استفاده قرار گیرد.  ممکن است نیاز نباشد که همه­ی واحدها برای راه‌اندازی، فرآیند PSSR انجام دهند و یا ممکن است فرایند­های PSSR مستقل داشته باشند، به این موضوعات باید توجه شود و در دامنه‌ی کاربرد سند به‌طور شفاف اشاره گردد.

در بخش بعدی باید توضیح داد چه افرادی چه مسئولیت­هایی در خصوص اجرایی شدن این سند بر عهده دارند. چه کسانی باید PSSR را انجام دهند و چه کسانی باید در فرایند برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی مشارکت داشته باشند. مسئولیت­های گزارش­دهی  بررسی مستندات و تحلیل­ها، وظایف تیم­های مختلف، برگزاری آموزش­ها و شرکت‌کنندگان تعیین شود.

بهترین زمان برای انجام PSSR، در زمان راه‌اندازی واحد، قبل از تحویل کامل به بهره­برداری است و هر زمانی نمی­توان به انجام آن پرداخت. زمانی­که کلیه­ی کارها انجام شده و زمان تحویل به بهره‌بردار رسیده ، زمان مناسب انجام PSSR است. در سایر زمان­ها توجیه انجام آن وجود ندارد زیرا چک­لیست­ها در سایر شرایط کاربردی ندارند.

اگر در سند به زمان انجامPSSR  اشاره نشده است، این کار در صورت‌جلساتی که قبل از کار با گروه­های مختلف برگزار می­شود ذکر می­گردد و مشخص می­شود که در کدام واحد یا فعالیت و در چه شرایطی PSSR باید انجام شود. در این بخش الزام می­شود که بعد از اتمام فعالیت­های تعمیراتی و قبل از بهره‌برداری مجدد از واحد، PSSR باید انجام شود.

طراحی چک­لیست­ها

چک­لیست­های مختلفی برای PSSR تهیه می­­شود و قطعاً زمانی که یک واحد تازه ساخته شده و قرار است راه‌اندازی شود،  الزامات مشخصی باید بررسی شود، ولی وقتی بخشی از یک واحد از سرویس خارج شده باشد و دوباره قرار است در سرویس قرار گیرد باید سایر الزامات رعایت شود.

اصولاً در طرح­های توسعه­ای و بزرگ، چک­لیست­ها بسیار جامع و کامل تهیه می­شود. اما بخش­هایی که یک تغییر، عامل انجام PSSR است، چک­لیست­ها ساده­تر و کلی­تر هستند. در کل، پروسه­ای که ما باید طی کنیم تا به چک­لیست­های مناسب دست یابیم به شرح زیر است:

  • باید سایر چک­لیست­های بخش یا واحد یا سایر چک­لیست­های­ PSSR در صورت وجود بررسی شود. بسیاری از دستگاه­ها یا واحدهایی که در صنعت وجود دارد دارای چک­لیست PSSR هستند زیرا PSSR فقط در خصوص صنایع فرایندی نیست. به‌عنوان مثال در یک کارخانه­ی مواد درصورتی‌که بخواهیم پر کن نوشابه را پس از تعمیر دوباره در سرویس قرار دهیم، باید PSSR انجام دهیم. با این تفاوت که این تجهیزات معمولاً دارای چک­لیست استاندارد PSSR هستند و ما فقط طبق همان چک­لیست اقدام نماییم. چیزی که نباید فراموش شود این است که شاید بعضی از واحدها از چک­لیست PSSR داشته باشند و سازنده یا وندور این چک­لیست را تهیه کرده باشد، ولی به این دلیل که سیستم و فرایند در آن محیط تغییرات زیادی داشته، چک­لیست بدون کاربرد باشد یا بخشی از آن نیاز به بازنگری داشته باشد.
  • اگر چک­لیست در اختیار ما قرار نداشته باشد، اولین کار این است که چک­لیست­های موجود و در دسترس را بررسی کنیم و مواردی که دارای کاربرد هستند تفکیک شود. از اینترنت و موتورهای جستجو نیز می­توان به این چک­لیست­ها دسترسی یافت.
  • پس از مشخص شدن محتوای چک­لیست­ها، باید تقدم و تأخر فعالیت­هایی که باید انجام شوند تعیین گردد. در واقع باید مشخص شود کدام چک­لیست چه زمانی باید تکمیل گردد. در این بخش پس از اجرا می­توان برحسب لزوم توالی را تغییر داد.
  • در پایان باید مشخص شود هر چک­لیست توسط چه گروهی و با چه چارچوبی باید تکمیل شود. ممکن است چک­لیست­ها موارد و احتیاطاتی داشته باشند که باید توضیح داد شود یا در صورت لزوم دستورالعمل تدوین گردد و به افراد در خصوص نحوه تکمیل آن­ها آموزش ارائه گردد.

محتوای چک­لیست­های PSSR

. موارد چک­لیست­ها باید شامل این موارد باشد که جنبه­های اصلی مد نظر است، اما الزاماً محدود به این موارد نمی­شود. موضوعات دیگری نیز وجود دارد که می­توانیم در چک­لیست­های PSSR بررسی نماییم. (لازم به ذکر است می­توان کلیه جنبه­ها را در یک چک­لیست مورد بررسی قرار داد و می­توان چک­لیست­های جداگانه در نظر گرفت)

–        ریسک­ها

 اولین جنبه مبحث ریسک­های واحد یا فرایند است. چک­لیست­ها باید به نحوی طراحی شوند که از طریق آن­ها بتوان اطمینان یافت که تمام ریسک­های فرایند، شناسایی شده­ و اقدامات کنترلی اجرایی شده است. این بخش در واقع فلسفه­ی اصلی درPSSR  است. در اینجا سه موضوع بررسی می­شود. موضوع اول ریسک­های حین بهره‌برداری هستند. موضوع دوم ریسک­هایی است که ممکن است قبل از بهره­برداری وجود داشته باشند و در بهره­برداری تأثیرگذار باشند. موضوع آخر که اهمیت زیادی دارد ریسک­هایی است که دقیقاً در زمان شروع عملیات بهره­برداری ممکن است وجود داشته باشند. در چک­لیست­ها، هر سه دسته ریسک­ها را باید مدنظر قرار دهیم.

–        ایمنی فرآیند

موضوع دوم توجه به اطلاعات ایمنی فرآیند است. بدین معنی که بررسی شود فرایند یا سیستمی که قرار است راه‌اندازی شود با معیارهای طراحی چه میزان سازگاری دارد. این مبحث معمولاً در تخصص نیروهای ایمنی نیست و باید به صورت گروهی انجام شود و نیاز به مطالعات کامل­تر دارد. مطالعاتی مانند Hazop می­تواند مفید باشد.

–        آمادگی واکنش در شرایط اضطراری

در این بخش باید توجه شود که اگر راه‌اندازی انجام شد و حادثه­ای اتفاق افتاد، میزان آمادگی برای واکنش چه میزان است و سناریوهای مختلف چگونه دیده شده است. تجهیزات مدنظر تا چه میزان فراهم شده است و به افراد آموزش­های لازم تا چه میزان ارائه شده است.

–        مستندات اجرای کار

روش­های اجرایی عملیاتی استاندارد، دستورالعمل­های کار ایمن و رویه­های عملیاتی باید مورد بررسی قرار گیرد. قبل از اجرای کار باید تشریح نحوه اجرا مستند گردد و در چک­لیست­ها مورد اشاره قرار گیرد.

–        یکپارچگی مکانیکی

یکی از آن موارد مهم که باید بخشی از سؤالات چک­لیست­ها را به خود اختصاص دهد. این بخش با بحث نگهداری و تعمیرات وجه اشتراک دارد و به صورت کامل به بررسی تست و بازرسی­های دوره­ای تجهیزات، محاسبات قابلیت اطمینان سیستم، تست منطق اینترلاک، تعمیرات پیشگیرانه و سایر موارد می­پردازد.

 

–        تکمیل فرایند ساخت‌وساز

در چک­لیست­ها باید این موضوع صحه‌گذاری شود که تمام ساخت‌وسازهای لازم برای شروع کار انجام‌شده باشد. تأسیسات به‌صورت جزءبه‌جزء مورد تست قرار گرفتن و نصب تجهیزات بدون کم‌وکاست انجام‌ شده است. ساپورت گذاری­ها انجام شده و فعالیت و کارهای اجرایی ضروری که پس از راه‌اندازی نمی­توان انجام داد، باقی نمانده است.

–        پانچ لیست

چک­لیست­ها باید طوری طراحی شوند که بتوانیم مطمئن شویم کل پانچ لیست­ کنترل می­شود و پانچ­ها حل‌وفصل گردیده است. این پانچ­ها می­توانند مکانیکی، الکتریکی، کنترلی یا هر نوع دیگری باشند.

–        مدیریت تغییر

 وجود سیستم اجرایی و صحیح مدیریت تغییر، مورد بعدی است که حتماً باید در چک­لیست­ها کنترل شود.

–        صلاحیت افراد

در اصل در کنار تمام موارد بالا، باید توجه کنیم افرادی که قرار است این سیستم یا فرایند را راهبری کنند و مورد بهره­برداری قرار دهند، صلاحیت­های لازم برای انجام این کار را داشته باشند. به‌اندازه‌ی کافی آموزش دیده و از پیچیدگی­های سیستم باخبر باشند. با وضعیت­های اضطراری آشنا بوده و به طور خلاصه ذیصلاح باشند.

–        سایر موارد

اطمینان از وجود مواد اولیه، مواد مصرفی، کاتالیزورها، تجهیزات کمکی، اسپر پارت­ها و هر موضوعی که در فرایند استفاده می­شود مورد دیگری است که باید در چک­لیست­ها بررسی شود. و نکته­ی آخر که باید در چک­لیست­ها مورد توجه قرار گیرد،  ذینفعان کار یا پروژه هستند. همسایه­ها از راه‌اندازی باخبر هستند؟  و اگر اتفاق پیش‌بینی‌نشده رخ داد آمادگی واکنش دارند؟ سایر گروه­های ذینفع مثل بیمه، وزارت کار، پرسنل غیر درگیر، سهامداران و سایر ذینفعان کار در جریان ماجرا هستند؟

تکمیل چک­لیست­های PSSR

زمانی که چک­لیست­ها تدوین و نهایی گردید، عمده فعالیت انجام شده است. قدم بعدی این است که در زمان مقرر، چک­لیست­ها طبق دستورالعملی که توضیح داده شده تکمیل گردد، نواقص را شناسایی و حل‌وفصل نماییم و وقتی تمام پارامترهای ضروری چک­لیست حل شد، می­توانیم مجوز راه‌اندازی واحد یا یونیت را طبق دستورالعمل­های موجود و با احتیاطات لازم صادر نماییم.

نکته­ای که باید مورد توجه قرار گیرند تا بتوانیم PSSR را بدون عیب و نقص و با کیفیت کامل انجام دهیم در دسترس قرار دادن مستندات است. بهتر است برای آنکه فرایند PSSR درست و طبق برنامه و بدون وقفه انجام شود، فهرست مستنداتی که لازم است در اختیار تیم قرار بگیرد را همیشه قبل از کار تحویل گروه­های مختلف دهیم. در خیلی از کتاب­ها و مقالاتی در رابطه با PSSR اشاره به لیستی از مستندات مورد نیاز شده است. مستنداتی که باید وجود داشته باشند تا فرایند PSSR بدون وقفه و با کیفیت انجام شود. این مستندات هم‌زمان با تهیه چک­لیست­ها و هم‌زمان با تکمیل چک­لیست­ها مورد استفاده قرار می‌گردد. برای مثال: مستندات ارزیابی ریسک، نقشه­های فرایندی، نقشه­ی طبقه‌بندی واحدها، مدارک مدیریت تغییر، سوابق تعمیراتی تجهیزات، MSDS ها، دستورالعمل­های ایمنی و عملیاتی و سایر اسنادی که باید قبل از شروع، لیستی از آن‌ها تهیه شوند تا در زمان مقتضی در اختیار ما قرار داده شود. به این اسناد، مستندات پایه نیز گفته می­شود.

تیم PSSR

تیمی که قرار است فرایند PSSR را انجام دهد از زمانی که تصمیم برای انجام مطالعات PSSR گرفته می­شود تا زمان بهره­برداری وظیفه اجرای کار را بر عهده دارد. یعنی تمام کارهایی که در خصوص تهیه چک­لیست­ها، تهیه روش­های اجرایی، تعیین مسئولیت-ها، آموزش­ها و غیره انجام می­گیرد بخشی از فرایند PSSR است. برای همین منظور برای دستیابی به نتایج مورد انتظار باید از تیم­های قوی استفاده گردد. در برخی بخش­ها ممکن است نیاز به مشاور باشد. در برخی دیگر باید سازنده یا طراح به تیم اضافه گردد. می­توان به سراغ شرکت­ها و سازمان­هایی رفت که فرایند مشابه را بهره‌برداری کرده­اند. نیروی متخصصی تعمیرات، ابزار دقیق، ایمنی در بخش­های مختلف به کار گفته می­شوند. تیمی که در مستندات PSSR از آن صحبت می­شود صرفاً گروهی نیست که چک­لیست­ها را تکمیل می­کنند بلکه تمام افرادی است که از شروع کار به نحوی درگیر فرآیند PSSR می­شوند.

تیم یا گروهی که تکمیل‌کننده‌ی چک­لیست است شامل لیدر یا رهبر تیم، هماهنگ‌کننده و سایر اعضای فنی است. رهبر وظیفه مدیریت تیم و سایر وظایف رهبری را بر عهده دارد. هماهنگ‌کننده وظیفه تکمیل و تحویل گزارش را دارد و سایر اعضای تیم وظیفه دارند بخش­های مختلف را بررسی کنند و چک­لیست­ها را تکمیل نمایند. بخش­هایی می­تواند انفرادی انجام شود و در گروه در مورد آن بحث شود و برخی بخش­ها نیز باید گروهی تکمیل گردد.

برنامه­ریزی

بهتر است برای تمامی کارها زمان‌بندی مشخصی داشته باشید. زیرا اگر طبق برنامه جلو نروید ممکن است به راه‌اندازی برخورد کند و مشکلات پیچیده‌تری ایجاد شود. تمام جلسات و گزارش‌ها باید صورت‌جلسه شود و به تأیید و تصویب اعضای گروه برسد. در فرایند PSSR ممکن است تغییراتی ایجاد شود که باید از طریق فرایند مدیریت تغییر مدیریت و کنترل شود.

برای تکمیل چک­لیست­ها دقیقاً کارهایی که در ارزیابی و ممیزی انجام می­شود، می­تواند انجام گردد. مصاحبه با افراد، بررسی مستندات و مشاهده­ی فرایندها از مواردی هستند که برای تکمیل چک­لیست­ها باید انجام شود.

بررسی آیتم­های چک­لیست PSSR

اصولاً وقتی چک­لیست­های PSSR را می­بینید، در مقابل هر موضوع برای تصمیم‌گیری سه گزینه وجود دارد.

  • واحد برای راه‌اندازی ایمن است
  • واحد برای راه‌اندازی ایمن نیست
  • در صورت رفع نواقص و اجرای پیشنهادات اصلاحی، واحد ایمن می­شود.

(این پیشنهادات اصلاحی دو نوع هستند. تیپ آ و تیپ ب : تیپ آ الزام قبل از راه‌اندازی وجود دارد و حتماً باید نواقص رفع شود تا راه‌اندازی انجام شود. تیپ ب مواردی است که می­توانند بعد از راه‌اندازی تکمیل شوند.

در برخی از چک­لیست­ها اکشن مورد نظر هم توضیح داده می­شود و مانند یک برنامه­ی عملیاتی با چک­لیست رفتار می­شود. توضیح داده می­شود که برای یک مورد خاص چه کاری، با چه منابعی، توسط چه کسی و در چه بازه­ی زمانی باید انجام شود.

گزارشات نهایی PSSR

پس از تکمیل چک­لیست­ها، گزارش تهیه می­شود و در اختیار گروه­های مربوطه قرار می­گیرد. برای مواردی که باید رفع شوند اقدام می­گردد، جلسات پیگیری برگزار می­شود، کل موارد نهایی می­گردد و گزارش جامع ارائه می­شود و با رعایت احتیاطات لازم، عملیات بهره‌برداری آغاز می­گردد.

نکته مهم در بخش آخر این است که بعضی از پارامترهای چک­لیست­های PSSR را نمی­توان قبل راه‌اندازی اولیه تکمیل کرد. همان‌طور که می­دانید برخی از صنایع دارای فاز راه‌اندازی آزمایشی یا اولیه هستند. این راه‌اندازی یا با حجم مواد کمتری شروع می­شود، یا با مواد جایگزین و کم ریسک تر، یا حتی بدون مواد اولیه انجام می­شود و صرفاً نحوه­ی عملکرد سیستم بررسی می­گردد. ممکن است بعضی موارد دیده شود که راه تکمیل­ شدن آن‌ها فقط از مسیر راه­اندازی آزمایشی یا اولیه می­گذرد. ولی اگر چنین مواردی در چک­لیست وجود داشته باشد، حتماً باید در چک­لیست به زمان انجام آن اشاره گردد.

و آخرین نکته هم در خصوص PSSR  این است که حتماً باید توجه داشت که فرایند تدوین‌شده نیاز به اصلاح و به‌روزرسانی دارد. با تغییرات سیستم، تغییرات مواد، حوادث، تغییر نروی انسانی و یا تکمیل و توسعه­ی واحدها، ممکن است بخشی یا تمام فرایند نیاز به اصلاح یا بروز رسانی داشته باشد، باید این موارد همیشه در نظر گرفته شود تا بتوان در بازه­های زمانی تعیین‌شده، این بازنگری را انجام داد.

منابع قابل استفاده

منابع کاربردی و البته چک­لیست­های PSSR در فضای مجازی بسیار زیاد است. راهنمای PSSR در CCPS یکی از بهترین مراجع در این حوزه است که می­توانید از آن استفاده کنید.

خلاصه PSSR

به‌عنوان مروری بر روی کل فرایند PSSR، باید گفت که مراحل اجرایی PSSR به شرح زیر است:

  • تشکیل هسته­ی مرکزی یا تیم اصلی مدیریت PSSR
  • تهیه­ی مستندات پایه و تعیین مستندات موردنیاز اجرای فرایند PSSR
  • تهیه­ی روش اجرایی یا دستورالعمل PSSR و محتویات آن مانند مسئولیت­ها، اهداف، دامنه، فرم­ها و غیره
  • تهیه­ی چک­لیست­های PSSR مطابق با واحدی که این کار در آن انجام می­شود.
  • آماده کردن افراد و تیم­های کاری از جمله برگزاری آموزش­های لازم به افراد و اعضای تیم­ها
  • تنظیم برنامه­های زمان‌بندی برای اجرای PSSR
  • تکمیل چک­لیست­ها از طریق مصاحبه، مشاهده، مطالعه و برگزاری جلسات اصلی
  • ارائه­ی گزارش اولیه به­ همراه پانچ­ها و مواردی که باید اصلاح شود
  • پیگیری اصلاح عدم انطباق­ها و مغایرت­های رؤیت شده در بررسی­ها
  • بررسی مجدد تا تکمیل کلیه مغایرت­ها و تکمیل گزارش نهایی جهت ورود به فاز بهره‌برداری
  • در نهایت اصلاح و به‌روزرسانی فرایند PSSR

 

منبع:

  1. Guidelines for performing effective pre start up safety reviews، CCPS، ۲۰۰۷ ۲٫ Pre start up safety reviews(operational process)، ASPC 3. PSSR Report، Uhde، MD/HDPE PARS، ۲۰۰۷ ۴٫ PSSR‐Pre start up safety review، Sasol،SI‐SHERQ‐۶٫۰۲

 

 

 

 

 

1 پاسخ
  1. مجتبی محبی
    مجتبی محبی می گوید:

    سلام استاد.
    کارتون خیلی عالیه. ماشاالله
    لطفاً پادکست های فصل سوم رو مثل دوفصل قبل بزارید تو سایت که قابل دانلود باشه. تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *