کاربردهای هوش مصنوعی در HSE موضوع بعدی از سری پادکست‌های هوش مصنوعی است که این قسمت از سیف کست به سراغ آن می‌رود. در قسمت قبل در مورد چت‌بات‌ها صحبت کردیم و با چند مثال نحوه استفاده از آنها را بررسی کردیم. اما در اپیزود دوم از فصل پنجم سیف کست قرار است دسته‌ای دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی یعنی کاربردهای هوش مصنوعی در HSE در حوزه مدیا را به شما معرفی کنیم.

کاربردهای هوش مصنوعی در HSE – پردازش تصویری

پردازش تصویری از جمله جذاب‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در HSE در حوزه مدیا است که چند سالی از به بازار آمدن آن می‌گذرد.
پردازش تصویری از یک یا چند دوربین و یک نرم‌افزار برای نمایش اطلاعات تحلیل‌شده دوربین‌ها تشکیل شده‌است. نرم‌افزار هوش مصنوعی بیت به بیت تصاویر دریافتی را با خطایی به مراتب کمتر از خطای انسانی و در هر زمینه‌ای که بخواید تحلیل می‌کند و اجازه دسترسی و استفاده از طلاعات آن را به کاربر خود می‌دهد. مثلا:

  • تعداد کسانی را که کلاه ایمنی بر سر ندارند، شمارش می‌کند، یا
  • مساحت‌ها و رنگ‌ها را برای شما استخراج می‌کند، یا
  • با تحلیل طیف‌های مختلف از اطلاعات دوربین‌های دارای قابلیت ثبت حرارت، شما را از نشت مواد و بروز حریق احتمالی باخبر می‌کند، یا
  • ورود و خروج از نواحی خطرناک از قبل تعیین‌شده را پایش می‌کند،
  • و… .

در واقع در این جنبه از کاربردهای هوش مصنوعی در HSE ، این هوش مصنوعی است که به جای شما و برای شما این تحلیل‌ها را انجام می‌دهد.
حتی می‌توان برای بهره‌برداری بیشتر از امکانات، داده‌هایش را به عملگرهای مختلف وصل کرد. مثلا:

  • با عبور فردی بدون کلاه ایمنی از جلوی دوربین یک هشدار به صدا دربیاید، یا
  • در شرایط اضطراری برای باز و بسته‌شدن درها، نشان‌دادن مسیرهای شرایط اضطراری و هدایت آسانسورها از آن استفاده کرد، یا
  • حرکت ماشین‌آلات، سرعت و میزان بار آنها را پایش و محدود کرد،
  • و… .

دیفُرمینگ

احتمالا تاکنون از Snapchat یا سایر نرم‌افزارهای تغییر چهره کار کرده‌اید. این ابزارها نسخه‌های تضعیف‌شده هوش مصنوعی هستند که اصطلاحاً به آنها دیفرمینگ گفته می‌شود.
ابزارهای دیفرمینگ ارتباطی به پردازش تصویری ندارند و تنها با جایگزینی نقاط خاص چهره یا لباس، جلوه شما را تغییر می‌دهند. نرم‌افزارها و سایت‌های بسیار دیگری وجود دارند که تصویر شما را به تصویر شخصیت‌های معروف تبدیل می‌کند و بالعکس.

کاربردهای هوش مصنوعی در HSE را با مرور این گونه ابزارها ادامه می‌دهیم.

سایت playgroundai.com

اگر عکسی داشته‌باشید و می‌خواهید تغییراتی روی آن اعمال کنید مثلا روی سرش یک کلاه ایمنی بگذارید در سایت playgroundai انجام دهید. این سایت از یک هوش مصنوعی تقویت‌شده برای پردازش تصویری استفاده می‌کند؛ ابتدا تصویر را به متن تبدیل کرده و سپس با اطلاعاتی که از شما می‌گیرد تصویری جدید از روی تصویر اصلی خلق می‌کند.

سایت gencraft.com

یکی از این نمونه‌های کاربردهای هوش مصنوعی در HSE نرم‌افزاری به نام gencraft است که کارش تبدیل متن به عکس می‌باشد.
شما می‌توانید با کمی چاشنی خلاقیت پوستر‌های جالبی را طراحی کنید. مثلا:

  • ترسیم تصویر یک افسر ایمنی در حالی که به صورت نامرئی در حال کمک‌رسانی به دیگران است، یا
  • ترسیم پوستری که فعالیت «کار در ارتفاع» رو به عنوان پرریسک‌ترین فعالیت در محیط کار معرفی کند.

کافی‌است اطلاعات کافی و مناسبی را به این همین نرم‌افزار دهید تا ببینید چگونه جادو می‌کند.
نکته فوق‌العاده در مورد این نرم‌افزارها حالت خودیادگیرنده آنهاست. اگر به هر دلیلی از تصویر اول رضایت نداشته‌باشید، با تعیین نقاط آزاردهنده در تصویر بعدی خود مشکلات تصویر اول را برطرف می‌کند.
شاید یکی از ترمزهای HSE در بحث فرهنگ‌سازی، ارتباط‌گرفتن و کنارآمدن با طراحان پوستر است اما اکنون سایت‌هایی مانند gencraft و سایر نرم‌افزارهای مشابه آن کار را آسان‌تر کرده‌اند. مانند:

کاربردهای هوش مصنوعی در HSE – پردازش متنی

فرض کنید قصد انتشار یک نشریه الکترونیکی در حوزه HSE دارید و هیچ فردی برای انجام این کار در تیم خود ندارید. در نتیجه مجبور هستید خود دست به کار شوید.

  • سرفصل‌ها

اول از همه باید از چت‌بات‌هایی مانند chatgpt و bing کمک بگیرید. خودتان را معرفی کنید، نقش چت‌بات را تعیین کرده و در انتها نیز هدفتان را مشخص کنید. به عنوان مثال:
– من یک کارشناس ایمنی هستم که در صنعت سیمان کار می‌کنم و قصد دارم یک نشریه داخلی حدودا شش صفحه‌ای با موضوع «HSE در صنعت سیمان» منتشر کنم. چه سرفصل‌هایی را به من پیشنهاد می‌دهی؟
چت‌بات لیستی هفت‌هشت‌تایی از سرفصل‌ها را به شما تحویل می‌دهد از جمله نکات ایمنی در باربرداری، مدیریت HSE پیمانکاران، حفاظت از سر در کارخانه، نقاط پرخطر، روش‌های کنترل ریسک آنها و… .
حتی از نظر شما سرفصل‌ها جذاب نبود برای گرفتن ایده‌های دیگر می‌توانید از سایت فیبوناچی به آدرس fibonacci.monster ایده بگیرید.
فیبوناجی سرفصلایی از قبیل نقش گرد و غبار در بروز حوادث در صنعت سیمان، ابزارهای کاربردی برای اطفاء حریق در صنعت سیمان، اولویت‌بندی ریسک‌ها در صنعت سیمان و… را تحویل می‌دهد.

  • متن

حال می‌توان در خصوص هر کدام از سرفصل‌ها به طور جداگانه از چت‌بات‌ها سوال پرسید:
– در مورد ایمنی باربرداری در صنعت سیمان در حدود دوهزار کلمه به من توضیح بده.
چت‌بات نیز مطابق خواسته شما متن را آماده می‌کند و حتی اگر انگلیسی باشد می‌توانید با ابزارهای مترجم مانند google translate آن را ترجمه کرده و پس از ویرایش نهایی عملا متن شما آماده است‌.

  • تصویر

برای تهیه تصاویر این نشریه هم می‌توان از سایت gencraft و امثال آن استفاده کرد. عکسی که از سایت می‌خواهیم مثلا:
– یک کارگر در صنعت سیمان، یا
– یک پوستر ایمنی با مفهوم صنعت سیمان، یا
– تسمه نقاله سیمان، یا
– تجهیزات حفاظت فردی در صنعت سیمان

فرق چندانی ندارد و از نتایج آن می‌توانید هر کدام که مطابق با ذائقه‌تان است انتخاب کنید.

  • صفحه‌آرایی

خروجی‌هایی که تا الآن تحویل گرفتید – اعم از متن و عکس – ورودی‌های شما برای فاز صفحه‌آرایی است. سایت‌هایی مثل سایت designs.ai و artiphoria.ai کار صفحه‌آرایی را برای شما انجام می‌دهند.
همانطور که می‌بینید کاربردهای هوش مصنوعی در HSE بسیار است. بعضی از سایت‌ها حتی بدون نیاز به طی همه این مراحل برای شما سند متنی مورد انتظارتان را – چه نشریه و چه بروشور و اسلاید – درست می‌کند.

سایت slidesgo.com

شما می‌توانید وارد این سایت شوید و موضوع خود را برای سایت بنویسید و به راحتی در قالب خواسته‌شده خود تحویل بگیرید.

ابزار talk to books

این ابزار google به شما اجازه می‌دهد تا هر کاری که به کتاب و محتوای آن مربوط است انجام دهید‌. به طور مثال:

  • تهیه خلاصه از محتوای چند کتاب، یا
  • یکپارچه‌سازی کتاب‌ها و حذف اضافات، یا
  • تهیه مقاله در مورد یک موضوع،
  • و… .

کاربردهای هوش مصنوعی در HSE – مدیا

ابزارهایی که تا الآن راجع‌بهشان صحبت کردیم، بیشتر پردازش متن و عکس بود. کاربردهای هوش مصنوعی در HSE در حوزه صدا و فیلم نیز بسیار فراوان و مفید است.

سایت heygen.com

از کاربردهای این سایت این است که:

  1. متن شما را گرفته و با صدایی که می‌خواهید برایتان می‌خواند.
  2. صدایی و یا متن شما را گرفته و با تصویر شخص دیگری آن را پخش می‌کند.

برای استفاده از امکانات این سایت می‌توانید با اکانت gmail وارد شوید. شما این اجازه را دارید تا دو ساعت محتوای مالتی‌مدیا به وسیله آن درست کنید. در طی مراحل آن می‌توانید متن و صدا را با چهره هر کسی که بخواهید، اجرا کنید. فقط کافی است عکس چهره وی را به نرم‌افزار بدهید.

سایت voice.ai

این سایت متن شما را با صدای افراد معروف دنیا پخش خواهد کرد. ده هزار صدا از افراد معروف دنیا در این سایت وجود دارد و حتی می‌توانید هر صدایی که می‌خواهید در آن آپلود کنید تا به متنتان با صدای مطلوبی بشنوید.

سایت getsubly.com

این سایت فیلم امکان ساخت خودکار زیرنویس برای فیلمی که در آن آپلود می‌کنید دارد.
به طور مثال دوره‌های آموزشی خود را با زیرنویس منتشر کنید. این سایت صدای فیلم را می‌شنود ‌و برایتان زیرنویس مناسبی را استخراج می‌کند. حتی اگر در قسمت‌هایی ایرادی به کارش وارد بود امکان تصحیح جزء به جز متن را در خود قرار داده تا کاربر آنگونه که می‌خواهد زیرنویس را ویرایش کند.

ابزارهای دیگر

نکات استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در HSE

  1. اگر قصد دارید از هوش مصنوعی در محیط کار استفاده کنید چند نکته را در نظر داشته‌باشید:
    زبان انگلیسی خود را تقویت کنید؛
    ابزارهای هوش مصنوعی اکثرا با زبان انگلیسی کار می‌کنند و اگر مهارت زبان شما ضعیف باشد نمی‌توانید به میزانی که باید از امکانات آن بهره‌مند شوید.
  2. با اصول HSE آشنایی داشته باشید؛
    این ابزارها از طریق تعامل با کاربر و دریافت اطلاعات مورد نیاز، متوجه خواسته او می‌شوند. پس باید در مورد اطلاعاتی که می‌خواهید به آن منتقل کنید تسلط کافی داشته‌باشید.
  3. کار کردن با چندین ابزار را به طور همزمان یاد بگیرید؛
    هر کدام از این ابزارهای برای کاربرد خاصی توسعه یافته‌اند. ممکن است به هر دلیلی صرفا یک ابزار نتواند از عهده برآوردن نیاز شما به درستی بربیاید و ناچار شوید به سراغ ابزارهای مشابه آن بروید. به همین دلیل در این پادکست سعی کردیم تا گستره مناسبی از کاربردهای هوش مصنوعی در HSE به شما معرفی کنیم.
  4. مشکل خود را بشناسید؛
    هنگام استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در HSE باید به این نکته توجه کنید که بخش قابل توجهی از کارهایی که از آن می‌خواهید، به خود شما و شناخت مشکل بستگی دارد. تعدد ابزارها تا زمانی که درست ندانید که چه کاری از آنها میخواهید، کمکی به شما نمی‌کند.
  5. خلاق باشید؛
    بدون خلاقیت در کار و با کپی‌کردن اصلا نمی‌توانید نتیجه مطلوب خود را بگیرید.
  6. از خود ابزار مشاوره بگیرید؛
    بهترین مشاور برای آموختن نحوه استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در HSE خود ابزارها هستند. یعنی اگر سوالی در مورد هوش مصنوعی یا ابزارهایش دارید به سراغ خود چت‌بات بروید. مطمئن باشید هیچ ابزاری به اندازه خود چت‌بات نمی‌تواند در این مورد به شما کمک کند.

سخن آخر

اگر نتوانید با ابزارهای کاری خود آنگونه که شایسته‌است همگرا شوید، بعید نیست در سه یا چهار سال آینده هیچ نیازی به مهارت‌های شما در محیط کار نباشد. همین الآن در حوزه HSE افرادی هستند که شغلشان در خطر نابودی توسط هوش مصنوعی قرار دارد. پس بهتر است قبل از اینکه هوش مصنوعی به شما حمله کند بهترین روش‌ها را برای استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در HSE فرابگیرید تا کسب و کارتان مورد تهدید واقع نشود.

اپبزودی که شنیدید قسمت دوم از پادکست هوش مصنوعی بود. اگر بخش اول هوش مصنوعی را هنوز نشنیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هم‌اکنون به این قسمت گوش کنید.

هوش مصنوعی در HSE
,

هوش مصنوعی در HSE

اپیزود اول از فصل پنجم سیف‌کست رو به موضوع مهم هوش مصنوعی اختصاص دادیم و به کاربردهایی که در حوزه HSE می‌تونه داشته باشه اشاره کردیم.